Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J15a44r95o64s62l90a37v 62J24a61n34o66t20a 2229381980922

Super. Výborný systém. Nic nového. Teorie základního příjmu je dost dobrá. Jsem jejím příznivcem. Jako socialistovi mi to celkem voní. Možná se bude brzy ve Švýcarsku konat referendum o základním příjmu. Uvažuje se o částce 2,5 tisíce švýcarských franků na dospělou osobu a 600 franků na dítě. Samozřejmě měsíčně. Celkem to vychází. Ale nikdo se v této zemi zároveň nechystá zrušit přímé daně. Ani minimální mzdu. Ta je ve většině oborů nastavena na 22 franků za hodinu. Také se chystá referendum o této mzdě jako minimální pro všechny obory. To asi 3,8 tisíce franků měsíčně. Co by negativní daň znamenala pro český státní rozpočet? Něco přes půl milionu nezaměstnaných bez příjmu. Každému osm tisíc měsíčně to je asi 50 miliard korun ročně ze státního rozpočtu. Kdyby se k tomu připočítalo 2,5 milionu důchodců musíme přičíst ještě pětkrát tolik. To je 250 miliard korun ročně. Co děti a mladiství? Dalších 1,5 milionu bez příjmu. Tedy dalších 150 miliard z rozpočtu. Máme asi 4 miliony zaměstnanců. Polovina bere zhruba 15 tisíc. To je negativní daň asi 4.250 korun. To je asi 102 miliard ročně.Ta druhá půlka má víc peněz, takže menší daň. Pro zjednodušení počítejme asi 30% zaměstnanců a 2 tisíce daň. To je asi 29 miliard. Dále tu máme živnostníky a OSVČ. Odhad asi dalších 50 miliard. Zatím to dělá jestli počítám dobře asi 630 miliard korun jen na negativní dani! To jsou dost velké výdaje státního rozpočtu. Navíc nevím jestli by postižený člověk dokázal vystačit měsíčně s příjmem 8 tisíc? Navíc mi tam chybí částka zdravotního pojištění. Platit plné ceny by se invalidovi asi nevyplatilo. Těch osm tisíc by mu dlouho nevydrželo. O starobních důchodcích nemluvě. Ale ti by si mohli něco přivydělat, aspoň někteří relativně zdraví. Proč by ale někdo zaměstnával invalidu?  Zkrátka přijde mi to jako příliš vysoká zátěž pro výdajovou stranu rozpočtu. Zvláště když chtějí Svobodní zároveň prakticky zrušit příjmovou stranu rozpočtu. Tedy přímé daně.

+1/0
23.8.2013 6:27

F31r52a43n37t64i38š82e70k 56B79y31s45t91ř79i96c81k38ý 7712617167473

Existují vůbec nějaké relevantní studie nebo teoretické práce, které by tento princip hájily a poskytovaly skutečné argumenty? Nemyslím plky typu "většina ekonomů se shoduje" nebo poukazy na nefunkčnost stávajícího systému (to není argument; to že něco nefunguje podle představ neznamená, že něco jiného neověřeného fungovat bude - a lépe). Ptám se vážně, dosud jsem se tímto nezabýval; netuším, jestli tento princip někde úspěšně funguje, nebo je to jen teoretický konstrukt liberálů bez opory v reálném životě. Dejte tip na nějaké materiály, protože soudě podle tohoto blogu nevěřím, že něco takového může fungovat a že by se to ještě vyplatilo... Díky.

+2/−3
16.8.2013 14:09

V46l42a41d19i39m53í63r 22H95r98u37b86ý 4567333834219

Jak nadnesené: "teoretický konstrukt liberálů". Žádná konstrukt, jen plky, kecy. Horší než 12 tisíc minimálního platu.

+2/−2
16.8.2013 14:28

F77r77a78n66t81i90š44e57k 41B77y69s53t69ř38i83c66k47ý 7862827167113

Vidím to stejně jako vy. Jen mám pocit, že to nadnesené označní naprosto přesně vystihuje moje závěry a pocity z četby liberálních bohů Hayeka, Friedmana apod. Ale je pravda, že tyhle konkrétní výmysly, které propaguje SSO, jsou skutečně jen plky a kecy. Proto bych fakt rád viděl, jestli se aspoň snaží je nějak obhájit (nějak jinak, než těmito prázdnými výkřiky).

+2/−2
16.8.2013 14:42

J94o55s97e38f 17L43e82i32n18e14r 8327739967262

SSOvce nevolím. :-)

+2/−3
16.8.2013 14:03
Foto

P92a83v36e79l 63Z50a96d60r97a74ž92i67l 2352704527303

SSOvce volím.

+2/−2
17.8.2013 9:07

V19l45a10d15i76m81í33r 68H53r83u10b73ý 4187683654319

Pééérfekt!!!  A teď, prosím, ještě jednu matematiku: dopad na státní rozpočet.  Rozložení jednotlivých skupin obyvatel (včetně 5,5 miliónu s nulovým příjmem je známo). Tak jen do toho.

Drobné poznámky:

1.  On opravdu stát s nulovými příjmy nemůže existovat.

2.  Domov důchodců či LDN za "blbých"  osm tisíc nepořídíte.

3. Jak dlouho bude trvat, než obdobní vizionáři začnou požadovat "zápornou daň" ve výši 10 tisíc?

+3/−2
16.8.2013 14:01

J40a66n 72V63e59s13e52l59ý 3963946984623

Není deset málo, Antone Pavloviči? :-P

+2/0
16.8.2013 16:43

D23r74a57h60o65m82í23r 37S96t21r26o11u13h21a20l 4665958852884

Hm a od kolika let by člověk ty peníze dostával, když by neměl jako školák předchozí příjem? A vyplatilo by se lidem pracovat?

+1/−1
16.8.2013 10:40
Foto

M15i37r46o39s39l85a57v 55H85y96l62š 4279834380683

Občanem je člověk od narození. A ano, vyplatilo. Jistě by se našly vícedětné rodiny, které by žily podobně jako dnes - pobraly by peníze a vyžily z nich.

0/−2
16.8.2013 13:28

J89a69n 34V26e57s13e81l18ý 3683436544553

Ne nevyplatilo. Uveďte správná čísla, jak jste dole tázán. Jinak hybaj, do pracek rudou vlajku a hurá ke komoušům. 8000 měsíčně je u socanů nedosažitelný sen, takže u komoušů je Vaše parketa... ;-D

+2/−2
16.8.2013 14:00
Foto

M61i56r91o41s92l11a18v 19H57y85l38š 4289304780353

Čímž jste další diskusi ukončil.

0/−2
16.8.2013 15:18

J66a50n 98V58e98s27e74l51ý 3303956704693

Vy jste ji ale ani nezačal, soudruhu! :-/

+2/−1
16.8.2013 15:20
Foto

V41l11a55d38i69m95í41r 11V92o39l15k30o 6330822297589

Tak kromě toho strašáka EU toho svobodní moc nenabízí....naprosto děsivý je pak ekonomický amatérismus vycházející z liberalistické ideologie, ale méně již z reálných propočtů. Řízení ekonomiky je o umění rozpočtů a rovnováhy faktorů, ať již ho založíte na jakýchkoli funkčních principech a prioritách.

...ŽÁDNÁ ekonomická teorie či princip NENÍ sám o sobě tak geniální, aby se bez toho obešel a fungoval sama o sobě.

+5/−5
16.8.2013 9:40
Foto

M41i83r95o97s36l34a55v 50H27y43l95š 4569444810493

Ekonomice je nejlépe když se do ni zasahuje co nejméně. Ale klidně dál věřte řidičům, jejichž výsledky vidíme dnes a denně.

+2/−2
16.8.2013 13:29
Foto

V21l96a39d48i77m55í39r 10V57o34l47k34o 6720212937389

vyrovnanost státního rozpočtu je o balancování všude na světě....co na tom proboha chcete nechat trhu...tušíte vůbec o čem jde řeč?;-)

+2/−1
16.8.2013 13:59

V74l43a54d91i87m21í74r 70H14r76u98b86ý 4527623444539

To jistě. Výběr daně je velký zasah do ekonomiky? Mám na mysli ekonomiku globální, nikoliv jedince.

0/−1
16.8.2013 14:03

J58i56ř64í 19L36i53e80t80a85v53e95c 8503129863319

MOc nechápu, proč do toho taháte Svobodné. Ta strana stejně do pěti let zanikne.

+2/−3
16.8.2013 9:39

J76a15n 48V67e80s10e36l56ý 3323846634763

Já myslím že ne! Teď možná posílí o další 1-2% a konečně si sáhnou na volební příspěvek, takže další minimálně 4 roky budou čekat na další volby. Pokud tam neztratí alespoň 3-4% aby se hned rozpustili, tak budou tři roky zdůvodňovat, že pád o 1-2% je v pořádku... :-P

Podle mě Svobodní jsitě vydrží minimálně 5 let... ;-)

+2/−1
16.8.2013 9:47

J72a77n 40V22e14s71e12l79ý 3243636394283

No jak myslíte.  Začne masivní práce na černo.

Občan s přijmem 5000 nebude chodit do práce, aby dostal nějakých 750 navíc. Bude pracovat na černo. Tím se pochopitelně sníží cena jeho práce (aby se vyvážila rizika) řekneme o 40%...

Občan pak dostane 11000, zaměstnavatel ušetří 2 tisíce + naprosto všechny odvody a zase jediný koho jste podojili, byl stát. Ten zůstane bez daňových příjmů. Takže pak nakonec skončíte u DPH 33%, abyste zajistili alespoň nějaké příjmy do státní kasy? :-/

+2/−3
16.8.2013 8:57

K48a89r72e21l 11N67o77v30á12k 8893778198466

Ale to popisujete i současný stav !

Spousta zaměstnanců bere jako minimální mzdu a pak načerno/šedivo doplatek na ruku.

A druhá poznámka: máte tam omyl ohledně dojení státu. Pokud státu odvedete méně, znamená to, že Vás podojil stát méně ! Tvrdit, že v tomto případě jste podojil stát je nesmysl. Stále jste to Vy, kdo platí státu a ne opačně !

+2/−2
16.8.2013 9:26

J23a76n 71V57e30s17e85l51ý 3883136184173

;-)

Asi jsem se špatně vyjádřil. Tím podojením není pouze umyslné neodvedení daní (což se sice děje i dnes), ale hlavně zaplacení všem takovým pracovníkům navíc +8000 Kč. V současném případě se daní a platí odvody alespoň z té minimální mzdy... A zatím se naštěstí +NĚCO nekoná... ;-)

+1/0
16.8.2013 9:42
Foto

M23i82r45o40s83l50a62v 51H19y48l42š 4209634450313

Ale koná, právě že koná - podpora v nezaměstnanosti, všechny možné dávky, přídavky atd., to se koná.

+2/−2
16.8.2013 13:30

J26a85n 56V70e87s61e12l66ý 3573346174653

;-D;-D Vite Vy ekonomický Hujere, kolik 4 členná rodina, kde jsou oba nezaměstnaní celkem pobírá? No pokud si myslíte, že dojí systém 32 tisíci měsíčně, tož tak nashle! :-/

Boha jeho, proč Ty nejvyšší Pane, jsi straně Matějků, Vysmeků i mínusákovi Polákovi nedal rozum? 8-o

+2/−2
16.8.2013 13:58
Foto

M43i31r42o96s11l68a13v 92H53y93l83š 4709154360563

Proč vy nechápete slovo příklad?

Proč se vůbec unavuji diskusí?

+1/−2
16.8.2013 15:17

J94a13n 38V39e47s65e71l64ý 3343136564473

Vy jste nejspiš typická SSOvce, viďte! :-P

Ještěže jste neuvedl příklad s 60 tisíci, milý velkovezíre! ;-D;-D

+2/−1
16.8.2013 15:19
Foto

P29a60v79e77l 81Z59a43d95r17a86ž15i45l 2192934427373

Je nějakým způsobem efektivní diskutovat s hlupáky? Nemá to smysl. Stejně jako lidé obecně i diskutující si nejsou rovni. Myšlenky lze směnovat v diskusi jen s těmi, kteří vůbec nějaké mají (vlastní).

+1/−1
17.8.2013 9:16

J72a90n 71V98e82s35e55l71ý 3533946774283

Jistěže je. Jistěže je to efektivní! R^

Pokud bych s ním (a nejen já :-))  nediskutoval a mávl rukou nad tím, jaký je to stranický hlupák, tak ještě dnes tam autor má popletené a hloupé příklady.

A výsledek "sociální politiky Svobodných" by byl poněkud asociální, viďte! ;-D

NEPRACUJEŠ => dostaneš +8000, VYDĚLÁŠ 5000 => dostaneš +8750

Jak jste si všiml, k výměně myšlenek došlo a ten stranický militant, co o tom ani nepřemýšlel se konečně zamyslel, kde Svobodní udělali chybu. Dlouho se cukal a pak vzočešek KONEČNĚ přepočítal!! Takže nekonec nebyl tak hloupý... :-P

Sláva mu. R^

+3/0
17.8.2013 11:32

R76a58d77o71s96l22a64v 73K91l24a15u87d55a 5924598874262

No a pak tady máme jeden problém. Dávky jsou určeny potřebným. Je daleko logičtější proplatit invalidovi vozík, než teenagerovi žijícím v mama hotelu motorku.

+2/−2
16.8.2013 8:28

R32a92d38o71s39l36a60v 22K83l47a45u35d34a 5164388634642

Dobrej je ten příklad s 5.000 Kč. Mohl by mi autor vysvětlit, proč bych měl kvůli 750 Kč vůbec vylejzat z pelechu, ničit si boty zbytečnou chůzí do práce, nebo nedej bože ještě utrácet za dopravu a pak osm hodin někde hákovat? :-)

+1/−3
16.8.2013 8:22
Foto

M77i39r38o37s72l21a80v 76H62y80l75š 4669204370423

Proto se tam píše příklad.

+2/−1
16.8.2013 8:35

R95a83d37o71s83l89a15v 29K50l21a84u38d26a 5374668894982

Takže to nebylo myšleno vážně. Je to jen příklad. Ta negativní daň tedy nebude 8.000, ale jen 500 Kč. Tak jste to myslel?   Já myslel že Svobodní to mají promyšlené a hlavně propočítané. Alespoň to vždycky tvrdí. A najednou jen příklad. Rv

+2/−2
16.8.2013 8:41
Foto

M59i90r37o80s57l86a94v 30H26y90l61š 4729794450273

Ano, najednou jen příklad, jak šokující.

+2/−1
16.8.2013 8:43

R37a18d91o37s32l10a90v 80K87l33a18u85d60a 5364518594342

Tato otázka je velmi zásadní. Sociální systém se týká absolutně všech. Takže proto by každá strana měla mít toto téma velmi podrobně zpracované včetně všech propočtů. Zrovna u tohoto vařit z vody je poněkud nešťastné.

+1/−1
16.8.2013 11:21

R23a85d66o60s45l15a25v 35K49l76a62u72d24a 5664768404482

Občan bez příjmu by dostal 8.000 Kč.......   Kam se Svobodní hrabou na ČSSD. ;-D

+1/−5
16.8.2013 8:17
Foto

M21i88r29o73s61l76a59v 98H56y91l33š 4789194680883

Nic vám nebrání navrhnout něco jiného. Na výhodnosti negativní daně z příjmu se shoduje poměrně vysoká většina ekonomů.

+2/−2
16.8.2013 8:36

R48a12d47o65s58l59a76v 71K86l21a95u59d24a 5274248194512

Většina ekonomů se shoduje na lecčems. Až z toho byla světová krize. Mohl byste mi prozradit, kdo tu srandu jako zaplatí? Pochopitelně že to zní velmi hezky. Kor pro flákače, kteří si tím výrazně polepší.

+1/−3
16.8.2013 8:40
Foto

M18i30r86o40s69l15a49v 34H89y10l46š 4579324110703

Ano, je ještě jedno řešení - opravdu kompletně zrušit sociální systém. Flákači konečně nedostanou nic. To bude na světě radosti - ne?

+3/−2
16.8.2013 8:45

J67a93n 83V75e64s38e74l89ý 3613226564853

Flákači nemají ze zásady nikdy nic dostat.

Problém je v tom, že definovat flákače může být z různých pohledů různé. Třeba podle Svobodných bývalý místopředseda pan Matějka žadným flákačem nebyl, viďte! :-)

Takže co se vrátit k progresivní dani, na kterou má také většina ekonomů kladný názor. Výdělek do životního mimina se zásadně NEDANÍ. Od ŽM do průměrné mzdy (což je přes 60% lidí) se daní tak jako teď 20 % z hrubé mzdy nad ŽM. No a pak další dvě pásma podle násobků průměrného platu. Tak aby naše daně nepřevyšovalu okolní státy.

Čili tak nějak, jak to mají v naprosté většině západních ekonomik. Od doby, kdy jsme progresivní zdanění opustili tak jsme státní dluh zvedli asi tak 2x... :-)

+3/−1
16.8.2013 9:07

J49i79ř98í 83P38l77a24v37s10k48ý 9120176411429

z jakeho levicove uchylneho duvodu se domnivate, ze "ti bohatsi" by meli za vyuzivani stejnych sluzeb stejneho statu platit PROGRESIVNE vyssi dane, nez "obycejny clovek" ? nestaci, ze uz ty dane plati vyssi kvuli tiomu, ze dvacet procent ze sta tisic je tak nejak vic, nez dvacet procent z deseti tisic ?

+2/−2
16.8.2013 9:27

J26a34n 68V75e35s38e88l94ý 3883566334403

;-D;-D Já se na to dívám z pravicového úchylného důvodu rostoucích ekonomik jako je USA, Německo, Anglie...

Na Vaši otázku, zcela zjevně nestačí, jak se můžete podívat na experiment, pokud jsme se za několik let dokázali zvýšit zadlužení 2x a to dokonce s jednou z nejvyšších DPH v Evropě...  :-P

+4/0
16.8.2013 9:51

J43i85ř78í 55P96l78a57v58s62k83ý 9200116611289

a to snad ma byt duvodem k tomu, aby jsme ty zbohatlicke hajzliky zacali oskubavat jeste vic ? dane je treba snizit, nikoliv zvysovat ...

+3/−1
16.8.2013 11:23

J54a86n 43V66e54s80e67l32ý 3953576644913

Ne, to není důvod. Je možné se dál a dál zadlužovat. Však ano, celkové daňové zatížení by kleslo a daně by se snížily...

+2/0
16.8.2013 14:03

P46e30t56r 60M83i20c37h15á46l79e50k 4309920156388

Jestli spíše není problém na straně výdajů než příjmů

+1/−1
16.8.2013 11:33

J83a83n 62V49e58s73e73l20ý 3443186554883

Je to možné, pokud si jako Svobodné hejno myslíte, že vyhozeným úředníkům s platem 12-20 tisíc čistého ušetříte, když budete každému, tedy i flákačům dávat 8000 neto... ;-D;-D

0/−2
16.8.2013 14:06
Foto

J77a58r75o62s82l96a41v 85J20a37n16o33t35a 2909341230172

Já miluju jednoduchou pravicové matematiku. 20%ze 100 tisíc je jasně víc než 20% z deseti tisíc. Jenže my na levici k tomu říkáme i za b). Takže levicová matematika praví, že při rovné dani 20% zůstane jednomu na měsíc 80% příjmu, tedy pouhých 8 tisíc. Zatímco tomu s platem 100 tisíc měsíčně zbude také 80%, ale to je desetkrát více než tomu ubožákovi s deseti tisíci. Je spravedlivé aby někdo bral tolik peněz jako deset jiných zaměstnanců? Udělá snad dotyčný desetkrát více práce? Neudělá. Je snad právník, který bere 100 tisíc měsíčně pro společnost desetkrát užitečnější než třeba uklízečka, která má těch deset? Není. Navíc právník používá infrastrukturu a služby státu jistě mnohem více než uklízečka. Měl by proto také mnohem více státu platit. Konec konců nemůžeme být všichni právníky. Společnost potřebuje i ty uklízečky. Proto v civilizovaných státech neplatí uklízečka žádnou daň. A právník takovou, že mu stejně zbude šestkrát více než té uklízečce. A to může být ještě rád. Našly se v historii země, kde by mu zůstalo sotva dvakrát tolik.

0/0
23.8.2013 6:50

M16a92r46t61i75n 38H48a22r94t25i43g 9729564462256

Takže jde vlastně o závist... Rv

+2/0
19.9.2013 10:56

P75e64t47r 37N86o14v86a47k 3940727529727

Tenhle příspěvěk nemá vůbec žádný smysl, dokud k němu nepřidáte skutečnou distribuci platů a výslednou negativní daň. Spočítejte to. Myslím, že to co uvádíte je neufinancovatelné. Lidí s nízkým příjmen je příliš mnoho a tedy ta záporná daň by byla velmi nízká.

+2/−2
16.8.2013 8:04
Foto

M56i56r26o33s82l48a96v 37H11y62l52š 4269824460243

Obecně to spočítáno je s tím, že by se na všech těch příplatcích, dávkách atd. ušetřilo. Už jenom díky velmi jednoduché distribuci a tedy odbourání byrokratického aparátu (a že ten je!).

Možná by byla třeba jistá korelace např. pro rodiny s dětmi (dvě různé sazby daně). To je na debatu.

+2/−3
16.8.2013 8:42

P69e11t26r 52N47o79v68a17k 3580367869847

Buď to víte a máte ten výpočet, nebo to nevíte, protože jste ten výpočet neviděl. Omlouvám se, ale tohle je problém 95 procent čechů, jenom povídání co by asi kdyby možná obecně pravděpodobně ... Pokud tu ten výpočet není, tak prostě není o čem se bavit a článek má téměř nulovou hodnotu.

+4/−1
16.8.2013 8:58



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.